Nederlands stimuleren

 

Hoe stimuleer je Nederlands bij laagtaalvaardige klanten?

Doe een campagne rond Nederlands
Ontwikkel een leuke campagne die Nederlands spreken in jouw organisatie aanmoedigt.
Campagne over Nederlands van ACV Halle-Vilvoorde

Maak een taalrijke wachtzaal met een uitgebreid aanbod van magazines en folders met verschillende thema's en taalniveaus.
Bijvoorbeeld een automagazine, een Wablieft, een Brief aan jonge ouders van de Gezinsbond, …

Hang een poster op met een ludieke of positieve boodschap over Nederlands.
Poster wachtzaal Huis van het Nederlands
Zeg ja tegen Nederlands ACV Halle-Vilvoorde

Deel een gadget uit met een positieve boodschap over Nederlands spreken. Bijvoorbeeld een pen of een pin.
Pin - Elkaar begrijpen is tof - OCMW Halle

Verwijs de klant door naar de Nederlandse les
Heeft de klant vragen over Nederlandse les? Of wil je hem of haar zelf stimuleren om naar de les te gaan? Verwijs door naar een agentschap integratie & inburgering in je buurt of naar Huis van het Nederlands Brussel.

Informeer de klant waar hij Nederlands kan oefenen
Wil een anderstalige klant Nederlands oefenen buiten de les? Verwijs dan door naar www.nederlandsoefenen.be voor

  • Conversatiegroepen
    Hier kan een anderstalige zijn Nederlands oefenen met Nederlandstalige vrijwilligers.
  • Vrijwilligersinitiatieven
  • Cultuur en vrije tijd
    Sommige culturele organisaties gebruiken taaliconen die het taalniveau aangeven van een voorstelling of een activiteit.
    Voorbeeld taalicoon start: voor wie nog maar pas Nederlands leert en nog niet zo veel begrijpt

    © De taaliconen zijn ontwikkeld door Huis van het Nederlands Brussel en de Vlaamse Gemeenschapscommissie.