Hulpmiddelen ontwikkelen

 

Hulpmiddelen die je kunt inzetten om de communicatie met laagtaalvaardige klanten vlotter te doen verlopen.


Doorverwijsbrieven
Geef altijd een doorverwijsbrief mee met

  • stratenplan
  • adres
  • telefoonnummer
  • openingsuren – of eventueel afspraak
  • openbaar vervoer
  • foto van de gevel van het gebouw
  • logo organisatie

Doorverwijsbrief naar VDAB
Doorverwijsbrief naar CAW De Terp

Fiche procedures
Leg de procedure uit vanuit het oogpunt van de klant. Welke stappen moet hij chronologisch nemen?
Procedure schoolkeuze Huis van het Nederlands

Brochures
Geef de klant specifieke informatie mee in brochures

  • in duidelijke taal
  • met sprekend beeldmateriaal
  • met een overzichtelijke lay-out.

Sensibiliseringsbrochure CO-vergiftiging
Brochure van Vlaanderenkiest.be over digitaal stemmen

Boekje voorbeelddocumenten
Moet de klant documenten (aanslagbiljet, attest gezinssamenstelling, ...) binnenbrengen?
Laat een voorbeeld zien van het document.
SOS-taalmap OCMW Antwerpen

Foto's en pictogrammen
Pictogrammen en foto's kunnen helpen om informatie, een instructie of een brief sneller te begrijpen. Pas de tips over duidelijk beeldmateriaal toe.

  • Wijs de picto's of foto's aan tijdens gesprekken met klanten.
  • Gebruik ze in brieven, formulieren of berichten.
  • Breng in het gebouw standaard pictogrammen of foto's aan.

Boekje met pictogrammen en logo's voor klanten. Of download andere picto's op www.sclera.be.
Boekje met foto's gezondheidszorg van OCMW Antwerpen
Boekje met illustraties voor het melden van een defect in je huis

Poster of scherm met belangrijke info
Hang in de wachtzaal een poster of scherm met belangrijke informatie:

  • documenten die de klant moet klaarnemen
  • openingsuren
  • telefoonnummer van de dienst
  • ...

Poster wachtzaal

Filmpjes
Gebruik een filmpje om een instructie of een procedure te demonstreren.
Instructiefilm digitaal stemmen van Vlaanderenkiest.be

Hulpmiddelen op maat van